CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen – ferie
John Ibsen – barns første sygedag
FRA MEDIER
Afstemningsresultat offentliggøres i eftermiddag
Forligsmand Asbjørn Jensen vil senere i dag løfte sløret for resultatet af afstemningerne om årets overenskomster. På trods af nej-kampagne og kritik, forventes resultatet at blive et massivt ja. Det skyldes måske, at der fra flere sider har været peget på at resultatet er det bedste i mange år, men lad os se hvad resultatet bliver senere på dagen.
Børsen, 30/4
Spillet om topposten i A.P. Møller er i gang
A.P. Møller – Mærsk skal have ny topchef når Jess Søderberg i 2009 forlader posten. Koncernen ventes allerede i år, at annoncere navnet på efterfølgeren, så spillet er godt i gang. De fleste nævner chef for containerdivisionen Eivind Kolding som favorit, mens Thomas Thune Andersen, der er chef for Mærsk Olie og Gas også er blandt de absolutte favoritter. Herudover nævnes bestyrelsesformanden Michael Pram Rasmussen som en mulig joker.
Børsen, 30/4
Ny undersøgelse af færgepåsejling undervejs
Efter kritiske indlæg – specielt fra tidligere justitsminister Ole Espersen - om ”Villum Clausens” påsejling af et havnefyr i Rønne i december sidste år har Søfartsstyrelsen nu valgt at genoptage sagen og sætte gang i en ny undersøgelse. Blandt andet har man interviewet dele af besætningen. Direktør i Bornholmstrafikken Mads Kofod imødeser undersøgelsen med sindsro.
Bornholms Tidende, 28-29/4
Overenskomst for den grafiske branche indgået
Aftalen omfatter ca. 10.000 medlemmer og indeholder blandt andet et forbedret tillæg for skifteholdsarbejde. En af hovedforhandlerne fra HK Privat, Bjarne Knudsen udtaler at nok er forliget tilfredsstillende, men udtrykker herudover skuffelse over industriforligets snævre rammer for forbedringer vedrørende skifteholdsarbejde, som var et hovedønske for den grafiske branche.
Lov eller/og overenskomst om timebank.
SF lancerer nu et forslag om at overarbejdstimer skal kunne spares op og bruges på et senere tidspunkt i livet når man har behov for en afstresningsperiode. Det betyder at overtids-banken skal kunne følge med når man skifter arbejde. Baggrunden er en undersøgelse, som viser at hver anden dansker kunne drømme om en sådan "bank". Arbejdsmarkedets parter er allerede i gang med at finde nogle løsninger, som meget vel kunne realiseres ved næste overenskomstfornyelse. FOA udtaler at timebanken formentlig bliver et krav næste gang og DA-formand Jørgen Neergaard Larsen siger at arbejdsmarkedets parter allerede er gået foran, så nu mangler vi bare noget lovgivning. Dansk Arbejdsgiverforening ønsker dog "kroner" og ikke "timer" i banken.
Forhandlinger om ny Falck-overenskomst brudt sammen
Fredag mødtes forhandlere for 3F og Falck for at forhandle ny overenskomst. Der var forud for mødet stor optimisme, men forhandlingerne lykkedes ikke. Der er varslet konflikt på området fra den 1. maj.
Ny søulykkesrapport
Et besætningsmedlem kom alvorligt til skade, da han blev ramt af en papirballe, som vejede ca. 600 kg. Dette skete under losning af papirballer i norsk havn. På ulykkestidspunktet var matrosen beskæftiget med rengøring på mellemdækket. De eneste, der var til stede på mellemdækket var en gaffeltruckfører og den tilskadekomne. Gaffeltruckføreren så ikke papirballen falde ned, men blev klar over, at der var sket en ulykke, da han hørte et råb fra den tilskadekomne. Besætningsmedlemmet havde brækket begge ben. Kaptajnen ringede efter en ambulance, som bragte matrosen til et hospital i nærheden.
Svar fra Danmark om en samlet maritim politik for EU
I denne uge sendte økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen regeringens høringssvar til Kommissionen om Den Maritime Grønbog. Formålet med bidraget er at give Kommissionen kendskab til de danske synspunkter på, hvordan EU's maritime politik bør være. Det danske bidrag bakker blandt andet op om Kommissionens fokus på øget og miljømæssig bæredygtig vækst og beskæftigelse i de maritime sektorer i Europa. Ligeledes støttes lettelse af administrative byrder og fortsat stabile rammevilkår for skibsfarten. Derudover understreges betydningen af kompetencer og innovation som grundlag for fortsat vækst, og der peges på vigtigheden af international frem for regional regulering af skibsfarten. På den måde sikres globale forbedringer. Det har stor betydning for Danmark som søfartsnation - også, når man taler om søfartens miljøspørgsmål.
Søfartsstyrelsen, 27/4, http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw16551.asp
Valutakurser
100 USD = 561,07 DKK
100 Euro = 757,51 DKK
Aktiekurser (slutkurser)
APM A-aktie: 61.000 (0)
APM B-aktie: 62.000 (-100)
DFDS: 790 (+5)
D/S Torm: 387 (-1)
D/S Norden: 6210 (-10)
Mols-Linien: 559 (-1)
Børsen, 27/4
VELUX 5 OCEANS
Tid forløbet af sidste etape 11 dage 16 timer 7 minutter